Gårdagens middag

Igår gjorde jag en nyttig och god grönsakssoppa. Till efterrätt blev det en mindre nyttig men underbar ananaspaj.

Grönsakssoppa:

* 5 morötter
* 3 potatisar
* 1 purjolök
* 1 gul lök
* Grönsaksbuljong (vet ej exakt hur mycket)
* 1 färsk broccolibukett
* 1 burk Creme Fraiche
* Salt (gärna också lite vitlökssalt) & Peppar

Ananaspaj:

Pajdeg:
* 150 g smält smör
* 3 dl vetemjöl
* 1/2 dl socker
* 1 tsk bakpulver Fyllning:
* 2 dl crème fraiche
* 1 dl socker
* 2 tsk vaniljsocker
* 1 ägg
* 1 medelstor burk krossad ananas

Blanda alla ingredienser i degen och tryck ut i en pajform. Ställ in i kylen. Låt ananasen rinna av ordentligt i ett durkslag. Rör ihop crème fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Blanda sist i ananasen. Häll fyllningen i pajformen och grädda i ugn, 200°C, 12-20 minuter. Låt pajen svalna och servera den som den är eller med vaniljvisp!


image20


Kommentarer
Postat av: Malin S

Jag älskar sådan ananaspaj. Har dock inte bakat den själv, ännu =)
Tack för receptet !
Fin du gjort bloggen förresten.

2008-01-20 @ 22:37:36
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: josse

svar: är du säker? :S
jag har sett den några ggr och jag har fått uppfattningen om varenda gång att de är syskon. skumt, men aja.. då slipper man äcklas av filmen iaf :p.

2008-01-21 @ 20:30:56
URL: http://sanningenomjosefine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0